Ministerul Educației: Schimbări pentru Istorie și Geografie.
Ministerul Educației și controversatele schimbări din programa școlară
Un nou val de tensiuni lovește sistemul educațional românesc, după ce planurile-cadru propuse de Ministerul Educației au stârnit controverse pe toate fronturile. Disciplinați-vă atenția! Se vorbește vehement despre reducerea rolului fundamental al Istoriei și Geografiei în cadrul liceelor din România. Oare acesta este viitorul „luminos” promis viitoarelor generații?
Declarațiile oficiale care seamănă confuzie
Bogdan Cristescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației, a ținut să clarifice într-un webinar ceea ce trebuia clarificat din capul locului. Potrivit acestuia, nici Istoria, nici Geografia nu dispar „oficial” din programa școlară. Programele nu doar că sunt reorganizate, dar ar urma să fie supuse dezbaterii publice. Totuși, realitatea rămâne tulbure: volume de ore tăiate, studii redirecționate și o democrație educațională discutabilă.
Secretarul de stat afirmă cu o aroganță rece că „Istoria și Geografia își păstrează un rol important în profilul umanist”. Același discurs îl regăsim sub umbrela „flexibilizării curriculare”. Însă declarațiile ambiguizează mai mult decât clarifică. Reducerea numărului de ore la aceste discipline în clasele terminale creează o prăpastie între intenții și rezultate.
Măsurile luate sub pretextul adaptării
Oficialul menționează cu nonșalanță introducerea altor studii precum „Istoria Evreilor-Holocaustul” și „Istoria comunismului” prin lege, dar refuză să abordeze răspicat de ce clasicii piloni educativi ai identității culturale sunt tratați ca opționale, în ciuda rolului lor incontestabil. Nu este vorba despre o extindere a cunoștințelor, ci de compromiterea educației de bază.
Cum rămâne cu Geografia? Elevii de la profilul real resimt o diminuare a orelor, compensată – chipurile – prin „adaptarea intereselor” și deciziile școlilor. Această descentralizare educațională pare să fie o pastilă amară mascată drept inovație.
Latina și Literatura universală – salvate sau ignorate?
Limbile clasice riscă să devină victimele unei flexibilizări forțate. Profesorii vor avea libertatea să propună ce să predea în funcție de cerințele școlii și „entuziasmul” elevilor. Aceasta, însă, ridică mari semne de întrebare: oare libertatea profesorală nu este doar un alt pretext pentru a deruta sistemul în loc să îl reabiliteze?
Un „trunchi comun” care fragmentează educația
“Reformarea” plănuită de autorități invocă reducerea conținutului unic obligatoriu pentru toți elevii. Sub acest paravan, Istoria și Geografia rămân doar frânturi ale unui trunchi comun amputat sub masca modernizării. Este acest așa-zis progres educațional doar o fugă disperată de responsabilitate în fața realităților socio-culturale?
Respingerea clară a unor acuzații, dar nu și a crizei din educație
Ministerul Educației respinge vehement afirmațiile conform cărora Istoria și Geografia ar fi eliminate din programa școlară pentru liceu. Cu toate acestea, structura propusă nu inspiră deloc stabilitate. Eficiența sa rămâne îngropată în discursuri diplomatic formulate și polemici fără sfârșit. Educația românească devine teatrul unor decizii contradictorii, care nu mai oglindesc interesele reale ale elevilor, profesorilor sau societății.